štvrtok 7. júla 2011

Profesionálny DIPLOM v manažmente - Riadenie výkonnosti a zmeny


PODNIKATEĽSKÁ STRATÉGIA

Dvaja priatelia, Ted Sparrow a Arthur Hawk, si v malom provinčnom meste vo Veľkej Británii založili obchod s alkoholickými nápojmi. Počas mnohých rokov ich obchod rástol a nakoniec vlastnili reťazec šiestich obchodov v jednom meste. Podniku sa darilo a obidvaja zakladatelia si pohodlne žili zo ziskov.

Keď sa rozhodli odísť do penzie, dohodli sa, že zodpovednosť za riadenie podniku prevezme Fredova dcéra Paula, ktorá už 5 rokov od skončenia školy pracovala pre firmu. Paula sa domnievala, že obchod síce vykazuje zisky, ale v posledných rokoch zaznamenal len malý nárast, hoci mesto sa rýchle vyvíjalo. Po konzultácicách so zamestnancami a otcom a po preštudovaní výsledkov štúdií trhu, dospela k záverom:

- ak sa Sparrow a Hawk uspokoja so súčasnou ponukou, bude firma ďalej strácať podiel na trhu v maloobchode a bude mať len malé šance na rast,
- firma má mnoho výhod, ktoré môže využiť pre ďalší rast, existujúcich dodávateľov, výhodné podmienky pre distribúciu tovaru, kompetentných a skúsených zamestnancov a dobrú miestnu povesť,
- firma musí nájsť nové príležitosti rastu,
- existuje trhový segment, ktorý v súčasnej dobe nie je dobre obslúžený existujúcimi dodávateľmi alkoholických nápojov, sektor malých reštaurácií, krčiem a klubov,
- tieto podniky nemajú dostatočné skladovacie priestory a preto nemôžu nakupovať vo veľkom. Potrebujú pravidelné dodávky, ale očakávajú, že budú platiť nižšiu cenu ako v maloobchode.

Na základe analýzy sa Paula rozhodla, že vytvorí veľkoobchod, ktorý bude zásobovať túto miestnu trhovú medzeru. Využije existujúce výhody firmy a ponúkne im príležitosť rásť. Rast bude vyžadovať investície do zväčšenia skladovacích priestorov a dopravy, bude nutné nájsť obchodného zástupcu a úverového manažéra. Súčasný maloobchod bol však podľa jej výpočtov ziskový, takže si môže dovoliť financovať novú aktivitu len z existujúcich zdrojov a pomocou skromného bankového úveru.

Paula svoj nápad s novou aktivitou firmy uskutočnila a v priebehu troch rokov z nej vytvorila druhú obchodnú činnosť, ktorá zdvojnásobila obrat a zisk spoločnosti.

Zdroj: The Open University, Milton Keyness, 2006, BZCS700 Riadenie výkonnosti a zmeny, Zvyšovanie výkonnosti, Trhy.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára